SPREEKBEURT

Beste leerkracht,

Regelmatig krijgen wij verzoeken om informatie van leerlingen die een spreekbeurt willen houden over bloed, bloeddonors en bloedtransfusie. Wij hebben goed naar hen geluisterd en speciaal voor de leerlingen van de hoogste groepen hebben wij lesstof samengesteld die hen kan helpen bij het samenstellen van hun spreekbeurt. We sluiten hierbij aan bij het curriculum. In onderstaand overzicht is aangegeven bij welke methoden deze lesstof aansluit. Wij hebben gemeend om een duidelijke aanvulling op deze methoden te geven door hier en daar wat dieper op de stof in te gaan. Wij stellen de leerling zodoende in staat om, eventueel met uw hulp, zelf keuzes te maken.

De leerlingen krijgen daarnaast een aantal handige tips hoe ze hun spreekbeurt kunnen voorbereiden. Ook hebben we een aantal suggesties voor kleine interactieve opdrachten waardoor de spreekbeurt niet alleen voor die ene leerling interessant is, maar voor de hele klas.

Methodenonderzoek, Methodelink: Bloed

Natuurlijk 6
Thema 5: Erin en eruit.

• Transport en opslag./ Voedingsstoffen komen door de wand van de dunnen darm en de bloedvaten in het bloed. Blz 61

• Blz. 63. Bloedvaten, vervoer, hart, wat is…, hoe werkt…., hartslag, hoe vaak

• Afval uit je lichaam blz. 66

• Goed doorbloed: spieren/sporten/afvalstoffen blz. 68

Natuurlijk 7
Thema 1: Steeds weer anders

• Daar zit heel wat groei in (rode bloedcellen blz. 13, navelstreng, bloedvaten, )

Natuurlijk 8
Thema 5: Goed geregeld

• Je lichaam in actie (bloedcellen) blz 60

• Besmetting en infectie blz 61 (wond, bloedvaten, bacterie, virus, immuun)

• Regelen en ontregelen (witte bloedcellen)

• Op temperatuur

Leefwereld 7
Thema 9: ademhaling

Thema 10: Spijsvertering

Thema 11: Bloed

• Wat is bloed

• Waarom stroomt bloed door je lichaam

• Waar krijgt iemand nieuw bloed

• Onderdelen bloedsomloop

• Begrippen: plasma, bloedcellen, slagader, ader, haarvaten

Leefwereld 8
Thema 8: Ongelukjes

• Wat moet je doen na een ongelukje

• Welke materialen heb je nodig?

• Begrippen: bacterie, infectie, ontsmettingsmiddel, steriel

Natuniek 8
Thema 1: Bloed is goed

• Je hart de rode motor

• Transport door de bloedbaan

• Bloed op de stoep (bloedgroepen, -transfusie, EHBO, -donor)

Thema 4: Het ongeluk zit in een klein hoekje

• Tot op het bot (zwelling)

Naut 7
Thema 3: Voeding en je lichaam

• Bloedsomloop blz 55 (navelstreng)

Wijzer door Natuur en Techniek 7
Thema 1: Wat gebeurt er met je eten?

• Snelwegen in je lichaam (bloedsomloop, bloedvaten, bloedtransport, slagader, haarvaten) blz 7/8

• Themales 6(hart) pompfunctie, kloppen blz 18

Thema 3: Bescherming

• Je huid als verpakking (ziektekiemen, temperatuur, wondje, ontsteking) blz 38

​De voornaamste thema’s die in de methoden (groep 6, 7 en 8)
aan de orde komen zijn: • Bloed (bloedcellen, samenstelling en functie)• Bloedsomloop• Hart• Bloedgroepen, bloedtransfusie, donoren, EHBO Uiteraard lopen de thema’s in elkaar over.

Schuiven naar boven